Zakelijke fiets straks naar 7% bijtelling
Recent was in het nieuws dat de bijtellingsregels voor het privégebruik van een zakelijke fiets worden vereenvoudigd naar 7%. Zoals opgenomen in het Belastingplan 2019, maakt het percentage deel uit van een vereenvoudiging van de fiscale fietsregeling. Nadat deze regeling in het najaar wordt besproken met de Tweede Kamer, wordt na akkoord van de Tweede Kamer de wet in 2019 ingevoerd waarna deze vanaf januari 2020 in werking treedt.
De onduidelijkheid over de huidige bijtellingsregeling komt met de vereenvoudiging ten einde. De huidige regeling is zo complex en op zoveel manieren te interpreteren, dat maar weinig werkgevers een zakelijke fietsregeling aanbieden. Vooral het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer en privégebruik zal toenemen zodra de fiets fiscaal aantrekkelijker wordt gemaakt. Ook worden de verkopen van (elektrische) fietsen hierdoor gestimuleerd. Dat heeft weer vele gunstige gevolgen: minder filedruk, een bijdrage aan het terugdringen van de klimaat en luchtvervuilingsproblemen en het heeft een positief effect op de volksgezondheid.
Verschillende organisaties, waaronder RAI Vereniging, ANWB, de Fietsersbond, Natuur & Milieu, BOVAG en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), willen al lang een fietsvriendelijker fiscaal beleid, vooral voor woon-werkverkeer. Met een bijtelling van 7% komen ook duurdere elektrische fietsen voor meer reizigers binnen handbereik. Voorgenoemde organisaties stellen dat de maatschappelijke baten van deze fiscale regeling kunnen oplopen tot zo’n 54 miljoen euro per jaar.