Een fiets van de zaak, dat moet makkelijker vindt BOVAG
Brancheorganisatie BOVAG vindt de bijtellingsregels rond een fiets van de zaak (een leasefiets) tegenwoordig veel te onduidelijk. Zij willen dat de belasting op een fiets van de zaak door het volgende kabinet wordt afgeschaft. Een fiets van de zaak is door de huidige situatie weinig interessant geworden voor werkgever en werknemer. Tot 2015 was het aantrekkelijke fietsplan van kracht. Die regeling is ondergebracht in de werkkostenregeling. Een fiets van de zaak fietsen is nu een stuk complexer geworden. Te complex aldus BOVAG.
Kilometerregistratie voor de fiets
De belastingregels zijn volgens BOVAG zo onduidelijk dat zelfs belastinginspecteurs niet weten wat ze ermee moeten. Daarnaast vinden zij de navolging van de regels onmogelijk. Net als bij een auto van de zaak moeten voor een fiets van de zaak namelijk ook privékilometers en een kilometerregistratie worden bijgehouden. In tegenstelling tot bij een leaseauto kan het privégebruik niet zomaar met een vast bedrag worden afgekocht. Een leasefietser moet exact bijhouden hoeveel kilometers voor woon-werkverkeer worden gemaakt en hoeveel voor privé.
Ingewikkelde verrekening
Er kan voor worden gekozen om de kosten voor een leasefiets te verrekenen met de reiskostenvergoeding of met het salaris. Heb je een elektrische leasefiets, dan worden van de privékilometers zaken als onderhoud en stroom afgetrokken waarna het restant bij het belastbare salaris wordt opgeteld. Door de ingewikkelde administratie en – verrekening worden werkgevers volgens BOVAG verhinderd om fietsen beschikbaar te stellen voor hun personeel. Iets dat juist zou moeten worden aangemoedigd.